Organisatie van onze school

Schoolgrootte

Op de school zitten ongeveer 370 leerlingen. Deze leerlingen zijn verdeeld over 14 groepen. De groepen 1 en 2 zijn bewust gemengd, zodat er een heterogene groep ontstaat. De oudere kleuters kunnen dan de jongsten helpen en de instroom kan beter worden verdeeld. De leerlingen van de Pieter van der Plasschool komen uit Wateringen, Kwintsheul en Den Haag.

Wie werken er in de school

De directeur heeft geen groep, waardoor zij zich volledig kan richten op het management en de nieuwbouwplannen van de school. De onder-, en midden-bovenbouwcoördinator vormen samen met de directeur het managementteam. De bouwcoördinatoren dragen zorg voor de onderwijskundige aspecten van de betreffende bouwen.

Iedere groep heeft 1 of twee vaste groepsleerkrachten. Voor de vervanging bij ziekte van de leerkracht proberen we per groep een vaste leerkracht te laten invallen. Voor het vak lichamelijke oefening hebben we vanaf groep 3 een vakleerkracht. Voor leerlingen met speciale behoeften hebben we op school een remedial teacher (RT) en een intern begeleider (IB) Een keer in de week is er o.l.v. een leerkracht een plusgroep voor leerlingen die behoefte hebben aan verrijking en/of verdieping. Voor enkele kinderen zijn er individuele sociale vaardigheidslessen (SOVA). De toepassing van computers in het onderwijs wordt door de ICT-er (Informatie- en  Communicatie Technologie) gecoördineerd en bijgehouden. De school kan een beroep doen op de diensten van GGD Zuid-Holland West (logopedist, schoolarts, schoolverpleegkundige en schoolmaatschappelijk werker). Regelmatig komen studenten van de INHOLLAND PABO Den Haag en SPW-studenten van het Mondriaan-College op onze school stage lopen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Groepsindeling:

Groep Leerkracht Werkdagen
1 /2 A Hetty van Brakel

Birgit Toussaint

ma-di-wo

do-vr

1 /2 B Joyce van der Ende

Anne Smit

ma-di

wo-do-vr

1 /2 C Christine Doornheim

Ria Hoevers

di-wo-do-vr

ma

1 /2 D Janine van der Marel ma-di-wo-do-vr
1 /2 E Willeke Groeneveld

Marry van der Lely

ma-di-wo

do-vr

3A Sharon Hoogerwerf ma-di-wo-do-vr
3B Margreet van der Marel

Katinka van der Burg

ma-di

wo-do-vr

3C Judith Barendse ma-di-wo-do-vr
4A Beitske Bosker

Ilona Verbaan

ma-di

wo-do-vr

4B Irene van der Meer

Deborah Groeneveld

ma-do-vr

di-wo

5A Jose Lock ma-di-wo-do-vr
5B Marlies Groen ma-di-wo-do-vr
6A Monica van Vliet ma-di-wo-do-vr
6B Anne Smit

Melissa Vrolijk

ma

di-wo-do-vr

7A Nelette Schoonen

Monique Hazewinkel

ma-wo-do-vr

di

7B Monique Hazewinkel

Gina Lelyveld

ma

di-wo-do-vr

8A Laura van den Heuvel ma-di-wo-do-vr
8B Tirza Dingemanse

Linda Krul

ma-di

wo-do-vr

Functie Medewerker Werkdagen
Administratie Petra Suyker di-vr
HB Annemarie Boekestijn ma-di
RT Tjitske van der Torn

Annemarie Jongejan

Marisca van Zee

Tessa Prins

ma-do

di-vr

do-vr

IB Ageeth Prins

Bregje van der Vlist

ma-di-wo-do

di-wo-do-vr

Gym Jacqueline van der Kraan

Mathijs Verbaan

ma-di-vr

di-wo

Groepsgrootte

Het gehele jaar door is er een instroom van leerlingen die 4 jaar zijn geworden. De nieuwe leerlingen worden verdeeld over de verschillende groepen zodat de groepen even groot blijven.

Alle kinderen van de groepen 1 t/m 4 zijn op vrijdagmiddag vrij.

In de groepen 1 t/m 8 zitten gemiddeld 23 leerlingen. Dit kan natuurlijk per leerjaar verschillen. Er kan worden gekozen voor assistentie binnen de groep. Dan zal er voor een groep gedurende een aantal uren een extra leerkracht zijn, die ofwel binnen de groep helpt of een groepje kinderen apart neemt.

Organisatie binnen de groep

Voor ons is het pedagogisch klimaat binnen de groep erg belangrijk. We vinden het belangrijk dat kinderen zich veilig en competent voelen en daardoor optimaal kunnen presteren. Het onderwijs proberen we daarom uitnodigend te maken met ruimte voor eigen keuzes, samenwerken en zelfstandigheid. We werken in het bijzonder in de onderbouw in groepen en speciaal ingerichte hoeken.

Niet alle kinderen zijn even ver in hun ontwikkeling. Elke leerkracht ervaart dat dagelijks. Als we het onderwijs hier niet op afstemmen, doen wij leerlingen tekort. Naast de basisstof die door alle leerlingen beheerst moet worden, wordt er gekeken of de leerling herhaling of verdieping nodig heeft. Door het afnemen van toetsen uit het leerlingvolgsysteem wordt de ontwikkeling van iedere leerling nauwlettend gevolgd. Daar waar nodig zal de intern begeleider of remedial teacher ter ondersteuning van de groepsleerkracht worden ingeschakeld. Voor leerlingen die onder het te verwachten niveau scoren worden (groeps-)handelingsplannen gemaakt. De ouders van de desbetreffende leerlingen worden hiervan op de hoogte gesteld.

Meer adaptief onderwijs

Op onze school zijn de meeste groepen homogene leeftijdsgroepen. Bij de groepen 1 en 2 is dit bewust doorbroken, zodat er door de samenstelling van de groep een socialere groep ontstaat. Op school wordt gewerkt volgens het leerstofjaarklassensysteem. Dit houdt in dat er in principe klassikaal les wordt gegeven, maar wij streven naar meer adaptief onderwijs. De kernbegrippen hiervan zijn: relatie, competentie en autonomie.

De groep wordt gezien als een samenlevende en samenwerkende groep, waarin mogelijkheden tot differentiatie liggen. Kinderen kunnen een apart leerprogramma volgen. Voor hen wordt dan een handelingsplan gemaakt op een bepaald terrein. Het streven is om naar de behoefte van ieder kind instructie en manieren van verwerking aan te bieden. Leerkrachten stemmen af op de stimulerende factor van de leerling.

Samenwerkingsverband Primair Onderwijs Westland

Sinds De Wet op Passend Onderwijs per 1 augustus 2014 is gestart, maakt onze school deel uit van Samenwerkingsverband Primair Onderwijs Westland.  In het Samenwerkingsverband werken 44 basisscholen (voor regulier en speciaal basisonderwijs) en twee scholen voor speciaal onderwijs samen binnen de gemeenten Westland, Midden Delfland en  Hoek van Holland (deelgemeente Rotterdam). Met elkaar wordt geprobeerd passend onderwijs vorm te geven.  In het bestuur van het Samenwerkingsverband is ook ons bestuur Stichting PCPOW vertegenwoordigd door dhr. P. Vreugdenhil.  Voor meer informatie over het Samenwerkingsverband kunt u een kijkje nemen op www.samenwerkingsverbandwestland.nl.

Wij maken gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten